Home / Veterinaire Informatie / Hyperlipemie

Hyperlipemie

Vet in het bloed

Onder bepaalde omstandigheden kan opgeslagen vet vrij komen in de bloedbaan. Hierdoor kan het bloed minder goed door de haarvaten stromen waardoor organen beschadigd kunnen raken. Ook raakt het paard in een negatieve energiebalans. Bij dit ziektebeeld spreken we van hyperlipemie wat een moelijk woord is voor te veel vet in het bloed.

Hyperlipemie

We zien het ziektebeeld vrij vaak bij de Shetlandpony en een enkele keer bij de Fries. Zelden bij andere rassen. Een te kort aan voeropname is meestal de oorzaak. Daardoor zakt de bloedsuiker­spiegel waardoor het lichaam opgeslagen vet gaat mobiliseren. Normaal is dat goed want vet is er juist voor perioden dat er minder voer beschikbaar is. Bij hyperlipemie slaat het vrijkomen van vet op hol. Voor de behandeling geven we infuus met glucose als bron van energie en om de nieren te spoelen. Op de foto zijn drie buisjes bloed te zien die zijn afgenomen bij het begin van de behandeling, halverwege en aan het eind van de behandeling.

Het serum van het paard is altijd wat geel maar moet wel helder zijn. Bij de linker foto is het serum troebel, het lijkt echt op vet.De Fries stapelt makkelijk vet op in en tussen de spieren, tussen de buikorganen en in de nek. Daardoor is het paard meestal vetter dan de eigenaar denkt. Bij de Shetlandpony kan een dikke vacht maskeren dat het dier aan het vermageren is.

Vooral tijdens de dracht kan de merrie dan energie te kort komen. Dat gebeurt nog al eens in de winter wanneer er soms meer zand dan gras te eten is. Ook wormen kunnen dan een rol mee spelen omdat ze ‘mee-eten’ van het te kleine rantsoen.

S. Boerma
Paardenkliniek Garijp