Home / Veterinaire Informatie / Atypische Myopathie

Atypische Myopathie

Wat is Atypische myopathie?

Atypische Myopathie blad

Atypische myopathie Ieder najaar gaan er paarden dood door een acute heftige spierontsteking waarbij ook de ademhalingsspieren en het hart aangetast worden. De ziekte heet atypische myopathie wat zoveel betekent als ‘spieraandoening door onbekende oorzaak’. Gelukkig is er nu veel meer bekend over deze meestal dodelijk verlopende aandoening, waardoor het woord atypisch er eigenlijk wel af kan.

De aandoening komt al vele tientallen jaren voor, maar werd vroeger niet als zelfstandige ziekte onderkend. In het najaar, als het nat en koud wordt, gaan er paarden dood die in weilanden lopen met bomen er omheen. De bladeren en zaden van de Gewone Esdoorn die op het gras vallen zijn de oorzaak. Deze kunnen het voor paarden dodelijke gif hypoglycine A bevatten. Onderzoekers van de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht en het RIKILT te Wageningen hebben ontdekt dat de hypoglycine A niet voorkomt in bladeren en zaden van de Noorse Esdoorn en de Veldesdoorn.

Paarden die grotendeels in de wei lopen en niet binnen bijgevoerd worden, lopen een verhoogd risico om de ziekte te krijgen, mogelijk omdat ze meer van de bladeren eten dan paarden die al met een volle buik de wei in gaan. Jonge paarden zijn extra gevoelig. Het blad- en zadenvrij houden van de wei kan de ziekte voorkomen. Na een storm kunnen er meer bladeren en zaden in de wei liggen, ook van Esdoorns die verder weg staan!

Toxinen

Atypische Myopathie Urine

Atypische Myopathie

Heeft een paard genoeg toxinen binnen gekregen, dan sterven de spiercellen af. Het begint met wat lusteloosheid, soms een slokdarmverstopping omdat de slokdarm ook een spier is, in een later stadium een onzekere gang, pijnlijk lopen of zelfs gaan liggen. Ook vallen trillen en zweten vaak op. De hartslag is meestal verhoogd, de ademhaling ook, maar de temperatuur kan normaal blijven. Sommige paarden sterven heel snel, ongeveer 75% van de aangetaste paarden gaat dood!

Vaak wordt de ziekte niet herkend en denkt men dat het paard koliek heeft. De urine kan de diagnose geven: die is rood of bruin door de afgestorven spiercellen. In het bloed vallen de verhoogde spierwaarden op. Een paard met koliek zal vaak naar een kliniek gestuurd worden, maar het vervoeren van paarden met myopathie is niet verstandig, omdat het transport een veel te grote aanslag is op de toch al ernstig beschadigde spieren.

S. Boerma
Paardenkliniek Garijp